2019. december 26., csütörtök

A 2,4 GHz az nem 5 GHz - avagy két órányi szívás a routerrel

Én azt hittem, értek a routerekhez. Legalábbis annyira, hogy egy egyszerű wifi beállítást meg tudjak csinálni. Mégis szívtam két órát vele és most leírom, hogy Te majd ne szívj.

Adott egy D-Link DIR-825-ös wifis router. Azért ez, mert egyrészt jó sok antennája van és ezért remélhetőleg (és valóban is) átnyomja a jelet a szüleim vastag falú parasztházának méteres falain. Másrészt azért ez, mert olcsó és mégis jó. Természetesen gigabites a vezetékes része és úgy általában a D-Link cuccokban ezidáig még nem csalódtam.
A wifi beállítása amúgy nem nagy ördöngösség, pár dolgot kell csak tudni hozzá. Az ember csinál egy SSID-t, azaz megadja, hogy a készülékek milyen néven lássák majd a routert, majd megváltoztatja a wifi jelszót egy olyanra, amit meg tud jegyezni. A készülék, ahogy szinte minden router a 192.168.0.1 IP-n kommunikál, az alapbeállítás a belépéshez felhasználó:
admin és jelszó:admin. És ennyi, amit tudni kell az átlagembernek.
Ahogy kell, be is állítottam mindent, sőt az SSID-t a régi routerével megegyezőre állítottam, ahogy a jelszót is, így a készülékek amik már fel voltak lépve egyszer a régi wifire, nem kértek új jelszót, hanem az új wifivel is kommunikáltak megfelelően. Így nem kellett anyukám tabletjét sem átállítani, sem a mi okostelefonjainkat. Mindenki hepi, sikerült is minden nagyjából 3 perc alatt.
Aszitted?
Merthogy egyszer csak a Húgom telefonját kezdte ledobálni a router, majd az én telefonomat, majd a laptopomat... szóval valami mégsem kerek.
De mi???
Merthogy azt írta a telefonokon és a laptopokon a rendszer, hogy helytelen a jelszó. Megnéztem a beállításokat a routerben, megnéztem a beállításokat a készülékekben és egyeztek. Akkor mi van? És miért csak néha csinálja és miért csak egyik-másik készülékkel?
Soha nem jössz rá, ha nem írom le.
Mindenesetre reseteltem a routert, mindent beállítottam újra. Nem lett jó, pedig most adtam meg a jelszót. Ezerszer visszaellenőriztem, tuti jó.
De akkor miért nem jó. Már ott tartottam, hogy előkeresem a gari papírokat és visszaviszem a boltba, mert rossz.
Két óra szopacs után azért feltűnt, hogy a 2,4 GHz mellett van egy szürke 5 GHz-es fül is (a képen látszik).
Miért csak most tűnt fel?
Mert a számítástechnikában a szürke szín a NEM KATTINTHATÓ jelzésére szolgál. Szerintem a szemem (az agyam) magától kisatírozta.
Rákattintok, mégis kattintható.
És vazze, alapbeállításokon van.
Mert hiába állítottam be a router beállításait, csak a 2,4 GHz-et állította be, az 5 GHz-et nem. Azt külön be kell állítani. Miután erre véletlenül rájöttem és beállítottam azt is, soha többet nem dobott el semmilyen készüléket.
Az történt valószínűleg, hogy ha a nappaliban, a méteres falon kívül neteztünk, a készülékeink a 2,4 GHz-et használták, amikor meg a routerhez közelebb, akkor az 5 GHz-et. Merthogy a 2,4 GHz jobban áthatol a falakon, de az 5 GHz gyorsabb. Az okos készülékek ezt tudják. Amikor szerencsétlenek próbáltak átállni 5 GHz-re, nem volt jó a jelszó. Merthogy az maradt gyári beállításokon, valami 876272816 jellegű zagyvaságon. Naná, hogy az nem volt jó nekik.
Anyukám tabletje még korábbi, egyszerűbb szerzet, csak 2,4 GHz-en kommunikál, azt ezért nem dobálta le a router.
Ennyi.
Végül is hepiend van.
A tanulság: mindig állítsd be mindkét frekvenciát!
Azért persze cseszteti a csőrömet a dolog, ezért a kérdéseim főleg az IT területen jártasaknak:
1. Kattintanál a szürkével jelölt menüre és csak én vagyok a hülye, amiért azt inaktívnak gondoltam?
2. Ha beállítok egy SSID-t és egy jelszót, azt miért csak az egyik körre alkalmazza?
3. El tudsz képzelni olyan helyzetet, hogy 2,4 GHz-en más jelszót akarsz használni mint 5 GHz-en?
3+1. Hány perc után tapostad volna laposra a routert? (Én mostanában szedek magnéziumot, csak annak köszönhető, hogy nem akadtam ki.)

3 megjegyzés:

  1. Szia, remélem itt tudok válaszolni:
    1.) Valszeg csak valami felületi dolog, de igazad van, nem logikus. Esetleg lehet olyan készülék ami ugyan ezt a setup szoftvert használja, de nincs benne 5G és az 5G-s társával nem tesztelték eléggé.
    2.) Mert ez valójában két külön hardware.(persze a szoftverbe be lehetne állítani egy jelölő négyzettel, hogy mindkettő legyen ugyan az, de ezt még egyetlen routerben sem láttam)
    3.) El tudom képzelni, hogy nem adom oda az 5G-t mindenkinek, ennek azonban ellentmond az, hogy általában két vendéghálózatot lehet kialakítani a komolyabb routerekben. Egyet 2,4-re egyet 5 Ghz-re.
    3+1.) 35 év informatika után rá kellett jöjjek, hogy nem minden úgy működik ahogy én gondolom. Ezért megpróbálok rájönni mit gondolhatott a nálam 20 évvel fiatalabb mérnök, amikor tervezte. Az ő gyökereik ugyanis már abból táplálkoznak, hogy van NET, mindig is volt számítógép és mobil.

    +1 gondolat: Nem tudom fel tűnt-e, hogy a WIFI-s eszközök általában tartalmaznak egy LAN csatlakozót is (pl. okosTV, kamera) Hasonolóan 2.4-5 Ghz problémához külön MAC address tartozik a LAN-hoz és a WiFi-hez (két hardware), ezért ha fix IP-t akarsz hozzárendelni mondjuk egy kamerához, akkor gondold végig mikor csatlakozol LAN kébellel és mikor WiFi-vel és mikor milyen IP-t fog kapni. Port továbbításnál ez nagyon fontos.

    VálaszTörlés
  2. "Mert a számítástechnikában a szürke szín a NEM KATTINTHATÓ jelzésére szolgál."

    Szerintem ez nem kőbevésett, jelezheti csak simán az éppen nem aktív felületet/menüt is. Ha megnézed a képen, amit készítettél, a bal oldali főnemüben is minden más szürke jelzéssel szerepel, csak az a kék, amibe épp be vagy lépve.

    VálaszTörlés